Wat doet runningtherapie?


Casus

"Je  bent een man of vrouw met een drukke baan, doet er van alles naast en thuis wordt er ook genoeg van je verwacht... Niet vreemd dat je niet meer aan ontspannen toekomt, dat je hoofd haast continu in de 'aan' stand staat. Je verplaatsen van a naar b in de auto of met de trein is nog zowat je enige dagelijkse beweging. En als je vrij bent wil je alleen nog maar op de bank hangen, kijkend naar 'de buis' met de blik op oneindig. Als je wakker wordt ben je niet uitgerust maar moe en gaat met tegenzin aan de slag."

 

Runningtherapie is er voor jou
Ben je vaak moe en ga je vaak  met lood in de schoenen naar je werk? Geen zin meer om vrienden op te zoeken? Wil je nu eindelijk eens stoppen met roken of te veel drinken? Of wil je die overtollige kilo's kwijt? Vind je dat je sociaal geïsoleerd bent geraakt door bijvoorbeeld een handicap of door het verliezen van je baan?  Misschien ben je onder behandeling van een psycholoog, psychiater of word je begeleid door een bedrijfsarts of verzuimdeskundige. Misschien ook niet... In al deze gevallen is runningtherapie iets voor jou!

 

Zet je hoofd 'uit'

Runningtherapie wijst je de weg naar herstel en jezelf goed voelen. Het geeft je motivatie, inspiratie en kracht zodat je plezier in het leven toeneemt. Door het lopen versterk je niet alleen je hart- en vaatstelsel en daarmee je gezondheid maar breng je vooral ook je gedachten tot rust. Je leert om je hoofd door middel van effectief bewegen in de 'uit' stand te zetten. Je voelt je vrijer en opgewekter, je hebt er weer zin in.

 

Onderzoek (wereldwijd) toont aan dat runningtherapie een positieve invloed heeft op: 

  • een depressie of sombere gevoelens
  • herstel van een burn-out
  • het ontwikkelen en vasthouden van een gezonde levensstijl
  • het verminderen van overgewicht
  • lichamelijke klachten waarvoor geen duidelijk aanwijsbaar lichamelijk probleem te vinden is (psychosomatische klachten)
  • het leren omgaan met je agressie
  • het verbeteren van een slechte lichamelijke conditie
  • het verminderen van angstklachten of paniekaanvallen
  • terugvalpreventie voor een depressie of burn-out

Met runningtherapie verandert er ontzettend veel! Want door zelf in beweging te komen, komt alles in beweging. Veel mensen die runningtherapie hebben gevolgd en nog steeds hardlopen ervaren dat zij:     

  • rustiger worden in hun hoofd
  • na het lopen een heerlijke voldoening voelen (een geluksmomentje!), zeker als je een lange periode inactief bent geweest
  • plezier beleven in het op een gezonde manier bezig zijn met het gezonde deel van hun lichaam, dus via het lichaam de geest kunnen verfrissen
  • hun lichaam weer ontdekken en zich hierdoor sterker voelen
  • meer levensvreugde voelen
  • beter gaan slapen
  • minder sombere gevoelens en of angst hebben
  • een betere conditie krijgen
  • invloed hebben op hun gewichtscontrole
  • meer zelfwaardering krijgen