Wat is runningtherapie


Het zeer rustig opbouwen van het hardlopen is kenmerkend voor runningtherapie. Het is een rustige duurloop waarbij je geen prestatie hoeft te leveren maar gewoon plezier mag beleven aan de inspanning waartoe je jezelf hebt uitgedaagd.

 

Stofjes

De rustige duurloop zal gedurende de therapie wel in afstand toenemen wat een gunstig effect heeft op o.a. de aanmaak van dopamine, endorfine, serotonine en op de afname van de afgifte van cortisol (ook wel het stresshormoon genoemd). Hierdoor neemt de stresstolerantie toe en verbetert je stemming.

Wereldwijd zijn er al vele onderzoeken gedaan en telkens komt men tot de conclusie dat runningtherapie werkt. Naast vele psychische voordelen biedt hardlopen ook een enorme verbetering van het lichamelijk welbevinden en neemt de totale belastbaarheid toe. Het uithoudingsvermogen verbetert aanzienlijk, zodat men minder snel moe wordt. Tevens neemt de kans op een aantal lichamelijke ziekten af (bv hart- en vaataandoeningen, diabetes, obesitas). Het bevordert dus zowel je lichamelijke als je geestelijke gesteldheid.

 

"Runningtherapie is een waardevolle aanvulling op het bestaande behandelaanbod."

 

Runningtherapie is een effectieve en verantwoorde methode om af te vallen en controle over je gewicht te krijgen. Runningtherapie wordt ook ingezet in de behandeling van mensen met rug- en nekklachten, spannings- en vermoeidheidsklachten, slaap- en concentratiestoornissen.

 

De intake

We beginnen met een intake van 60 minuten waarin je fitheid en je mentale gesteldheid worden vastgesteld en besproken aan de hand van vragenlijsten. Daarin komen  problemen/beperkingen aan de orde en de runningtherapeut legt daarna uit wat er zoal gaat gebeuren tijdens de loopsessies. Tijdens de  intake kun je je wensen kenbaar maken die kunnen variëren van afvallen, beter kunnen slapen, minder depressief zijn, opheffen van je burn-out,  tot het trainen voor een hardloopevenement. Het is belangrijk dat je in het bezit bent van geschikte hardloopschoenen en daarom vraag ik altijd om de hardloopschoenen tijdens de intake aan te doen of mee te nemen. Heb je geen hardloopschoenen dan geef ik je hier tijdens de intake graag advies over.

 

Psychische gesteldheid

Het is voor de Runningtherapeut van groot belang te weten hoe het staat met de psychische gesteldheid van een nieuwe cliënt. Het kan zijn dat je geen klachten hebt en dan blijkt uit de tests die worden afgelegd dat je toch een hoge mate van stressgevoelens ervaart zonder dat je dat door hebt. Met behulp van Runningtherapie en een stressreductieprogramma kunnen we dan veel gerichter aan het werk gaan. Deze combinatie heeft tot nu toe een groot effect op alle cliënten waarvan de stress gevoelens hoog waren.


Om de psychische gesteldheid te testen maak ik gebruik van de 4 DKL tests waarmee de mentale gesteldheid wordt vastgelegd. Hieruit kan de runningtherapeut zien of je stressniveau verhoogd is en of je last hebt van depressieve gevoelens. Ook angstgevoelens en somatische klachten komen uit deze tests naar voren. De uitslagen van deze test worden dan in een volgende training  besproken en dan  wordt er bekeken wat je thuis nog aanvullend kunt doen om je herstel te bevorderen.

 

Sessies

De training duurt gemiddeld 12 weken en bestaat uit 24 bijeenkomsten van 1 uur. Tijdens deze bijeenkomsten behandelen we ook thema’s zoals "Voeding" of "Omgaan met Stress". Daarna gaan we hardlopen met als einddoel 30/60  minuten hardlopen.  Na afloop van de 24 sessies is er een eindgesprek waarin we de mogelijkheden voor een voortzetting bespreken. Er is een mogelijkheid na de trainingen aan te sluiten bij je plaatselijke atletiekvereniging maar het is ook mogelijk de trainingen individueel of met loopmaatjes voort te zetten.

 

Wanneer, hoe laat en waar mogelijk is

Na de intake wordt er een planning gemaakt voor de eerste periode.  De trainingen vinden plaats in het Horsterpark in Duiven maar soms, in overleg, ook op andere mooie locaties in de Liemers of de Veluwezoom.

 

65+

Je bent nooit te oud om met Runningtherapie te starten! Juist omdat we de opbouw van het (hard)lopen per individu bekijken zal het niveau nooit te hoog of te laag zijn.

Lees ook de andere pagina's over Runningtherapie: