Indicaties & effecten


Er is vrijwel geen psychische stoornis te bedenken waarbij bewegen in het algemeen en hardlopen in het bijzonder, geen nuttige bijdrage levert aan de behandeling.

 

Indicaties:

Aandoeningen 

  • Stemmingsstoornissen
  • Angststoornissen
  • Persoonlijkheidsstoornissen

Klachten

  • Aspecifieke lichamelijke klachten
  • Stress
  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Agressie / impulsiviteit
  • Middelenmisbruik
  • Hyperactiviteit
  • Seksuele problemen

Effecten

Op korte termijn kunnen de volgende effecten worden vastgesteld:

  • het ervaren van een minder depressief gevoel
  • het krijgen van een hogere zelfwaardering
  • het ervaren van het ontspannen actief in beweging zijn
  • het aanleren om uitgerust te zijn na de inspanning
  • de positieve ervaring van het buiten komen en bewegen
  • het leren leggen van nieuwe sociale contacten

Op lange termijn kunnen we de volgende effecten noteren:

  • een verbeterde algemene conditie
  • meer energie
  • het beter functioneren van hart en bloedvaten
  • een verbeterde longfunctie
  • een verminderde behoefte aan roken en andere middelen
  • de vermindering van lichamelijke klachten
  • (over)gewichtsregulatie
  • de afname van angst
  • een betere nachtrust

Het (hard)lopen heeft dus een hele reeks voordelen. Als  runningtherapeut  zorg ik ervoor dat je gemotiveerd blijft. Ik stippelt in samenspraak met jou (en eventueel behandelaar) een evenwichtig programma uit met realistische doelen. Na eventuele terugval wordt een aangepast schema gemaakt zodat je weer langzaam op krachten kan komen.

 

Leren (hard)lopen is niet "alles of niets", maar een leerproces waarbij je lijf went aan beweging. In die zin lijkt leren (hard)lopen op veel processen in het leven. Het leren lopen heeft dan ook effect op andere domeinen van je leven. Je leert gedoseerd omgaan met jouw  energie en toch je grenzen verleggen. Je leert inspanning te leveren en toch ontspannen te zijn. Een geslaagde looptherapie geeft je weer hoop en de mogelijkheid ook in andere domeinen van je leven grenzen te verleggen en te respecteren. Grenzen verleggen kan immers alleen maar indien men ook grenzen respecteert.

 

Effect verklaard:

Vanuit onderzoek kunnen de effecten van runningtherapie als volgt verklaard worden:
- Vrijkomen van endorfine en serotonine tijdens het lopen.
- De bevrediging door het weer actief zijn.
- De concentratie op het gezonde deel van jezelf i.p.v. het disfunctionele.
- Het leren beheersen van de beschikbare energie.
- Leren voor jezelf iets te doen, tijd te nemen om zorg te dragen voor jezelf.

 

* Runningtherapie is een totaalconcept en wordt gegeven door een opgeleide
   runningtherapeut.