· 

Eerste wandeltraining... #3

Pokkenweer, maar ja: wie 'A' zegt...

Net bekomen van de euforie ontstaan door het bemachtigen van een startbewijs voor Nijmegen besef ik dat er nu werk aan de winkel is.

Rennen doe ik al jaren, ik heb immers al vijftien marathons achter m'n kiezen waarvan twee in New York en zelfs één keer een 100 kilometer hardlopen in Winschoten.

Maar hardlopen is geen wandelen... En ik ben niet iemand die dan denkt dat het wandelen van 4x50K dan niets voorstelt. Nee, het is anders: andere training, andere schoenen, ander looptempo, andere pasfrequentie, andere indeling van de afstand, andere focus.

Ik heb de komende weken tijd nodig om een compleet plan de campagne te maken! Maar ik start vandaag al wel met mijn eerste training en ik zeg: 'de kop is eraf'.

Wil je meetrainen?
Training #1 (week 3-2018)
1. Een kwartier lopen in een rustig tempo [tempo 1 ofwel T1] van ca. 5K per uur met een pasfrequentie van 136 per minuut. Dat zijn 68 stappen. Je zet dus in die minuut 68 x je linkervoet (en ook je rechtervoet) neer. Veel mensen moeten daar erg over nadenken en raken de kluts kwijt.

2. Daarna aansluitend twintig minuten lopen in een tempo waarvan jij denkt dat je het lang vol kunt houden. Dat noem je tempo 2 ofwel T2. Let op: ook nu weer een pasfrequentie van 136 per minuut ofwel 68 stappen per voet. Ik hoor iemand al denken: 'ja, maar dan loop ik toch niet sneller?' Nou, dat is nu juist het geheim voor de doorsnee hardloper of wandelaar: snelheid (=tempo) maak je niet door je pasfrequentie te verhogen maar door de LENGTE van de pas te verhogen. Denk daar maar eens over na...

3. Ga aansluitend  vijftien minuten intervallen in een voor jou maximaal wandeltempo. Dit noemen we tempo 3 ofwel T3. Daarmee kom je waarschijnlijk buiten je comfortzone, dit tempo zal je ook minder lang vol houden. En ja, ook in T3 weer een pasfrequentie van 136 aanhouden. Zakt je T3 af? Ga dan drie minuten op T1 of T2 lopen om op adem te komen.

4. Cooling down door tien minuten in maximaal T2 te lopen, je mag het ook afwisselen met T1.

Vragen? Ga naar mijn 'Blogje om' door hier te klikken en onder de blog je vraag te stellen. Of door je vraag te stellen via de mail: gp@mindful2.nl en stel je vraag...